Thursday 15 July 2010

LEBIH DARIPADA SEKADAR DOKTOR

Salam,

Beberapa hari lepas, semasa saya fikirkan apalah yang saya mahu tulis dalam artikel kali ini, tiba-tiba teringatkan kata-kata seorang pensyarah mikrobiologi saya semasa belajar di Volgograd, Rusia dulu. Sewaktu kelas, Irina berkata  "ты врач, ты интеллектуальный человек."(Kamu doktor, kamu adalah manusia intelektual) Ini setelah beliau terkejut bahawa kami bakal doktor Malaysia ni, tidak pernah meluang masa menonton ballet di Rusia.

Gambar: Ini rupa sebelum menjadi seorang HO.

Irina percaya manusia intelektual(yang pandai-pandai) perlu menjebakkan diri dengan bidang kesenian seperti mengamati lukisan, menghayati muzik, menonton tarian dan teater; dan sebagainya. Seolah-olah manusia intelektual semestinya meminati seni sesuai dengan nalurinya. Akhirnya sepanjang 6 tahun saya di sana, saya masih tidak pernah tonton ballet Rusia. :-)

Namun begitu, semasa di Volgograd lah saya pertama kali menonton teater, mempelajari стихотворение(sajak) terutamanya karya-karya Alexander Sergeyvich Pushkin seperti "осень"(Musim Luruh), pergi ke muzium. Terpaksa sebenarnya. Namun itulah antara aktiviti-aktiviti kelas Bahasa Rusia yang saya hadiri di sana, bawah bimbingan guru Zoya yang dibenci. Haha. Malah kami pelajari biografi hidup Sasha(nama timangan Alexander Pushkin), bagaimana beliau mati dengan tragis dalam sebuah duel pistol. Begitu obsesnya orang Rusia dengan karyawan mereka, sehingga sajak осень masih bergeliga di kepala saya sehingga sekarang.

Gambar: Menjadi lebih daripada sekadar doktor
adalah satu cabaran yang besar, seluas padang Siberia.

Dan ketahuilah anda bahawa saya pernah sertai pertandingan kecil bersajak di sana. Setelah dipaksa oleh Zoya. Dewan dipenuhi pelajar bertukar sunyi tatkala saya mendeklamasikan sajak ketika itu. Saya tidak tipu. Dalam hati, saya rasa pasti menang tempat pertamalah ni. Sehinggalah saya terlupa perenggan terakhir. Apa yang terjadi selepas itu, biar tinggal sebagai sejarah.

Walaupun saya seboleh-bolehnya tidak mahu mengaku guru Zoya ada mempengaruhi saya kini, tetapi mungkin kenangan di Volgograd dulu memberi suntikan untuk saya menulis sajak saya sendiri. Bacalah kalau anda berminat . For Beauty Is A Curse, In Love With The World, Oh Passion, Ohh Langit, Pengemis Pahala, Indahnya Dunia Jika Semua Wanita Hodoh, Baitulmaqdis Bukan Milik Kita.

Juga tidak hairanlah, saya juga mula berminat menonton teater di Istana Budaya. Teater pertama saya lihat adalah Natrah dibintangi Maya Karin, arahan Erma Fatima. Pernahkah saya cerita di Jabatan Kecemasan, mesin ultrasound kami dinamakan nama perempuan, iaitu Maya dan Tipah?

Gambar: (Kiri) Maya - gadis paling panas di Jabatan Kecemasan. (Kanan) Saya buat FAST scan pada pesakit trauma. Kita boleh belajar buat FAST dengan MO.

Dan semalam saya baru menonton teater Uda dan Dara. Agak mengecewakan dari segi plot, lakonan sesetengahnya dan prop. Namun yang bagusnya adalah nyanyian Misha Omar dan lakonan watak Utih yang membuat saya teruja. Secara keseluruhan, kalau nak dibandingkan dengan teater Natrah, memang jauh ketinggalan.


Gambar: Bersama Dr Helmi(Seremban), Dr Aimi(Putrajaya), Dr Fazliana(MO Sg Buloh)

Selain menjebakkan diri dalam bidang seni, saya lebih percaya manusia intelektual perlu sentiasa didampingi buku atau majalah. Malah saya percaya semua rakyat perlu membaca jika kita ingin menjadi sebuah tamadun moden. Maksud saya bukannya buku-buku yang berkaitan bidang kerja kita sahaja. Sebaliknya berkaitan politik, ekonomi dan sosial, hinggalah kepada jurusan yang lebih terperinci seperti pengurusan kewangan, agama, motivasi diri, kemahiran komunikasi dan sebagainya.

Begitu juga sebagai doktor. Janganlah kita sekadar ditimbuni buku-buku perubatan, kerana di luar sana, terdapat banyak lagi ilmu-ilmu pengetahuan yang penting, menarik dan bermanfaat kepada kita. Bagi saya, buku yang bagus adalah apabila anda habis membacanya, anda merasakan pemandangan anda dulu begitu sempit, dan buku tersebut telah melapangkan pemikiran anda. Saya sudah banyak membaca buku-buku seperti tersebut.


Gambar: Antara buku dan majalah yang saya baca.

Bila mengingat kembali kenangan belajar di Rusia, bukannya berapa markah пять(markah A) yang saya perolehi, yang dikenang. Sebaliknya adalah segala masa dan aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan bersama kawan-kawan dulu. Segala perkara pelik dan luar biasa yang dilakukan. Segala perbezaan antara budaya Rusia dan Malaysia. Segala pemandangan menarik daripada Mamaev Kurgan hingga ke pemandangan suangai Volga sewaktu musim sejuk. Tiada nilai wang yang mampu membelinya.

Gambar: Sambut Hari Raya di depan Mamaev Kurgan.

Ingat lagi dulu, sewaktu menubuhkan Kelab UMNO Volgograd. Bermula hanya daripada impian yang dipasang sewaktu baring bawah selimut ketika musim sejuk di Volgograd. Mencari rakan seperjuangan menubuhkan Jawatankuasa Penubuhan. Menghadapi tentangan golongan fanatik PAS. Balik ke Malaysia, pergi ke Sekretariat Kelab UMNO Luar Negara. Melancarkan aktiviti kelab dan akhirnya menyerahkan kuasa kepada kumpulan seterusnya. Pengalaman beginilah yang memberi makna kepada hidup sebagai mahasiswa.

Begitulah juga saya menyeru pembaca-pembaca di luar sana, supaya bukan sekadar menjadi seorang doktor/pekerja, sukan sekadar seorang pelajar, sebaliknya lakukanlah sesuatu di luar jangkauan diri. Biar susah dan takut, tapi akan tiba satu hari kita akan pandang balik ke belakang. Kenangan-kenangan inilah yang akan mengukir senyuman.

Jadi begitulah juga saya kini, juga sedang cuba merancang sebuah projek untuk menyumbang sesuatu kepada masyarakat sekeliling. Kertas kerja awal sudah siap. Kini dalam proses mencari rakan yang berkongsi impian. InsyaAllah bila jadi, saya akan ceritakan pada blog ini. Walaupun hidup sebagai HO letih dan sibuk, tetapi bak kata pepatah pujangga Melayu, "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan."

Salam

Amatilah iklan-iklan di blog ini. Jika tertarik, rajin-rajin klik-lah yer.
Terima kasih atas sokongan pembaca semua. Jika anda rasa blog ini berfaedah bagi rakan-rakan anda yang lain, jemputlah mereka baca sekali.

11 comments:

  1. majalah maskulin?!?!


    ujai

    ReplyDelete
  2. hekele...majalah maskulin...intelektual la sgt...haha

    tp fikir balik,mgkin ad gak benda pnting dlm tuh...sori2..tarik balik...haha

    ReplyDelete
  3. salam azzad, i do agree with everything u said

    dont get mad with your "Guru Zoya", dia memberi warna dalam hidup anda

    c u soon

    ReplyDelete
  4. zoya.. tetap dibenci... huahua..

    ReplyDelete
  5. kenapa dulu tak suke ruskee...sbb saya pun ada belajar ruskee dulu, saya suka ruskee....seronok:)

    bestnye dpt ke rusia belajar, under scholar mana?

    ReplyDelete
  6. Benci Zoya, benci.

    Dulu saya di bawah MARA.

    ReplyDelete
  7. Oh...MARA...mmg scholar ataupun pinjaman? HAHA. sekarang nak dpt MARA strict rules die. :)

    ReplyDelete
  8. kalaulah zoya pandai bhs melayu n bace blog kau nie.. conform kena heart attack!!

    seronok ar bace blog kau azat.. teruskan usaha.. tq..

    -faisal-

    ReplyDelete
  9. nice blog..
    cuma 1nasihat..kalau nak letak gambar patient..pastikan bahagian muka patient dihitamkan..
    perlu maintain privacy patient

    ReplyDelete
  10. salam,
    rasa dr boleh tambah 1 lgi koleksi mjlh yg boleh bagi motivasi, majalah SOLUSI..I'allah ada manfaat'a..

    ReplyDelete

Sila beri komen yang berfaedah untuk penulis dan pembaca lain. Jadilah pengguna internet yang bertanggungjawab.