Wednesday 6 October 2010

PINDAH RUMAH DAN JABATAN

Salam
Banyak perkara yang berlaku beberapa minggu ni. Namun alhamdulillah saya dapat melaluinya dengan baik. Seperti yang diberitahu sebelum ini, saya kini sudah berada di O&G.
Bayi yang ditinggalkan ibu tidak bersuami.
Kasihan. Bila bosan, saya kacau-kacaulah dia.




PINDAH

Saya baru pindah keluar dari asrama doktor pelatih HKL. Dapat panggilan daripada Pn Suria, diminta keluar dengan kadar segera kerana ramai HO baru yang akan masuk katanya. Ingatkan hendak guna kabel supaya boleh terus tinggal, tapi kabel tidak menjadi. Hehe.

Dalam masa 3-4 hari mencari-cari akhirnya jumpalah sebuah bilik di Jalan Ipoh. Walaupun agak mahal untuk seorang duduk, tapi bagusnya, ianya dekat dan selesa. Cuba bayangkan post-call dan balik ke sebuah bilik yang berhawa dingin dan katil saiz queen untuk anda seorang. AAahhh nikmatnya.
Penghawa dingin - ciptaan manusia terunggul.

Seronok juga mencari rumah ni, walaupun takut tak terjumpa. Saya memang suka hidup berdikari macam ni tanpa bergantung pada sesiapa. Untuk seorang lelaki, inilah yang akan membuktikan kejantanan anda. Haha. Yang penting, berani buat, beranilah tanggung.

MASAK?

Satu perkara yang saya rindu semasa belajar di Rusia dulu adalah memasak. Almaklumlah di Volgograd tiada restoran halal, jadi setiap hari, terpaksalah memasak, walaupun letih balik kelas. Kalau tidak masak, tahanlah lapar. Cuba bayangkan lagi, musim sejuk, suhu -10 Celsius. Anda sejuk dan lapar, huhuuhu. Kenangan silam.

Mengasah balik kemahiran memasak.
Jadi bila tempat tinggal baru saya punyai dapur umum, saya rasa bersemangat pula nak memasak. Mungkin saya akan beli periuk dan bahan dalam masa terdekat. Jangan pandang rendah saya ya, bab memasak ni. Hehe. Lagipun jujur berkata, zaman sekarang ni, kalau boleh lelaki juga perlu pandai memasak, memandangkan kaum perempuan juga turut sibuk bekerja.

Jangan kita biarkan anak-anak kita kebuluran di rumah kelak akibat isteri yang sibuk bekerja, apatah lagi yang memang tidak reti memasak. :-)

O&G DI RUSIA

Semasa belajar dulu, subjek O&G adalah subjek yang dibenci. Ingat lagi kelas pertama bersama Elena Pavlovna. Pakat dengan kawan-kawan lain nak beritahu beliau, kami tidak baca apa-apa lagi untuk kelas pertama. Harap-harap hari pertama beliau hanya bawa kami pusing hospital.

Вы готовыте сегодня?”(Anda baca tidak untuk hari ini?) “Неееттт”(Tiidaaak), jawap saya seorang diri. Kawan-kawan lain semua senyap. Sejak hari tu, beliau telah cop saya sebagai budak malas. Semua yang saya jawap semuanya salah. Benci, saya telah dianiaya.
Rindu zaman belajar dulu. Hidup tanpa kisah.

Margarita Gyne pun tidak kurang hebatnya. Berleter saja setiap hari ditambah lagi dengan masalah  ‘train of thoughts’ beliau. Melompat-lompat daripada satu tajuk ke tajuk yang lain bila mengajar. Biarlah. Perkara lama. Apa-apa pun, banyak ilmu O&G yang dipelajari di sana, masih melekat di kepala saya.

PROF ZHARKIN

Satu lagi perkara menarik yang saya teringat di sana. Tidak pernah dalam sejarah kuliah Prof. Zharkin, seorang pelajar bertanya soalan di penghujung kuliah beliau. Sehinggalah seorang pelajar Malaysia angkat tangan di penghujung kuliah Hemorrhagic Shock, dan bertanya “А как может определить объем кровотечение?” (Bagaimana kita boleh tentukan jumlah pendarahan?).

Riak muka beliau sangat gembira bila ditanya dan bersemangat menjawap soalan saya. Prof Zharkin mula menjawap dengan menceritakan, bahawa beliau telah ditanya soalan yang sama ketika peperiksaan sewaktu belajar dulu. Dan beliau tidak dapat menjawapnya. Waauu, bangganya saya tanya soalan tu!!
Dalam perjalanan ke hospital Bolnichniy Kompleks.

Saya ponteng kuliah minggu berikutnya. Kawan-kawan kata Prof Zharkin cari mana pelajar yang tanya soalan hari tu. Haha. Mungkin beliau sudah lupa, sayalah pelajar sama yang dimarahinya teruk depan pelajar lain setelah tidur semasa kuliah semester lepas. “Заачееемм ходил на лекцию??!!” (Buat apa datang kuliaahhh??!!)

TAGGING

Tagging di O&G walaupun meletihkan, seperti tagging di jabatan lain, tetapi menyeronokkan. Apatah lagi, saya tag bersama 6-7 HO lain. Jadi adalah geng hendak bersembang, geng kena marah sama-sama, takut sama-sama. Tidak seperti jabatan lain, selepas pukul 5ptg, kami perlu tag di Wad Bersalin(LR- Labour Room), OT atau PAC(Patient Assessment Centre). 

Jadi tiadalah rutin clerk kes baru, ambil darah, bentang kes pada MO dan sebagainya. Sebaliknya kita perlu conduct delivery di LR dan assist Cesarean Section di OT. Jadi bila kita perlu ‘buat’ benda, rasa tidak bosan, malah menyeronokkan.
Jamuan perpisahan Dr Mohaimeen(bowtie). Di O&G ramai
HO penempatan pertama. Ada kalangan mereka yang membaca blog saya.

Mereka semua nampak gembira saja. HO penempatan pertama
mana boleh gembira. Tidak logik.

Malah mereka hebat kalau hendak dibandingkan
dengan saya semasa penempatan pertama dulu.
Saya juga belajar perkataan baru. Teran atau meneran. Kalau di Rusia kita kata, “Davai, davai, davai,” bila tolong ibu beranak, di Malaysia kita kata, “Teran, teran lagi. Lagi, lagi!” Rasa seperti menjadi penyorak pula memberi semangat kepada ibu-ibu.

Kita dapat lahirkan anak, uri(placenta) dan jahit luka daripada episiotomy dan sebagainya. Buat vaginal digital examination(VE) dan per speculum pun sudah menjadi kebiasaan, tanpa rasa takut atau segan. Kerana kita buat atas dasar kerja. Setelah kita boleh bayangkan lokasi cervix, os, posterior fornix dan struktur lain, insyaAllah jadi senang.

CESAREAN SECTION

Pengalaman assist C-Sect amat menggerunkan. Lagi-lagilah bila dapat MO yang emosional lagi tertekan.  “You think you’ve done surgical, you think this is easy haaah. IT”S NOOOTTTT”, saya dimarahi kerana pegang retrator tidak betul. Banyak kalilah kena marah teruk. Rasa malu je pada jururawat yang cun di OT.
Ingatkan Pinard hanya diguna di Rusia. Rupanya ada juga
di Malaysia. Ada di wad, tetapi tidak digunakan pun.
 Sehinggakan, pada C-sect ke-3 saya assist, Dr Anizah kata, “Kenapa tangan you menggigil?(melihat tangan saya menggeletar pegang diathermy)”
“Kena marah tadi.”
“Kenapa kena marah?”
“Sebab lambat(gerakkan retractor).”
“Siapa suruh lambat?”
“Saya budak baru belajar,” kata saya sedih.

Wad MH3B

Jenuh menyiapkan discharge summary.


BELANJA

Semasa tagging di LR, saya conduct delivery seorang pesakit ni. Kemudian dapat telefon suruh ambil makanan yang ditempah di luar. Hendak dijadikan cerita, suami pesakit tu, yang ada teman isterinya semasa lahirkan anak, perasanlah saya. “Takpe doktor, takpe doktor. Biar saya bayar.” HAhahah. Yea, yea makanan percuma. Bukan saya seorang saja, lebih kurang lapan orang HO punya makanan dia bayar.

Semasa kerta atas panggilan(on call) pertama saya di wad, tengah-tengah clerk kes baru, datang seorang suami pesakit bawa 2 barrel ayam KFC. Disuruhnya jururawat kongsi bersama staf yang lain. Maannntaaappp! Kan bagus kalau di setiap jabatan, perbuatan ini dibudayakan.
Atas panggilan di wad MH3B. Dari pukul 930mlm sampai esok paginya,
tiada kes baru mahupun postnatal. Jadi saya cari kerja suruh jururawat tangkap
pukul 2 pagi.

Harap-harap akan terus ada lagi makanan percuma di masa hadapan.
Sekian sahaja. Salam.


Terima kasih atas sokongan pembaca semua. Jika anda rasa blog ini berfaedah bagi rakan-rakan anda yang lain, jemputlah mereka baca sekali.

19 comments:

  1. Salam! sila update lagi, ;)
    (rasa bersemangat nak belaja)

    ReplyDelete
  2. yeay o&g best
    tp nak abes da posting o&g
    nmpk hajar n ckin dlm gmbr
    hajar buli tuan doktor ye...
    kem salam hajar n len2
    =)

    ReplyDelete
  3. sgt suka O&G..wpun penat menunggu pesakit untuk bersalin..sampai tertido kat kerusi
    tp pas menjerit "teran,kak...lagi..panjang lagik"
    keluar je baby yg comel 2 ahhh hilang penat tgok..

    ibu bapa mengucapkan terima kasih...
    beshnye rasa dpt zuriat.

    tp pas balik oncall trus collapse xsedar2..hehe

    ReplyDelete
  4. arhhhhhhh aku 1st poster kat O&G, tiring ! :D

    ReplyDelete
  5. Legend: Hahaha, tulah rela jadi doktor sangat. kan bagus kalau kau buka kedai komputer.

    fadila: berusaha. belajarlah rajin2

    alialala: oh diorang geng alia ke. hajar kumpulan lain, saya jarang jumpa. shikin tuh bossy sangat.saya tak suka.haha

    ct soleha: kadang2 tu tak payah cakap terima kasih pun takpe. kita tak mengharap. asalkan tak maki atau nak mengamuk depan doktor cukup. panjang ceritanya

    ReplyDelete
  6. ahah.suke post nih.
    thumbs up!
    n,
    o&g mmg best--hu2

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum
    Dr. Azzad, boleh tak kalau saya ingin bertanya dengan lebih lanjut mengenai kerjaya sebagai doktor perubatan kepada Dr. melalui blog ini?
    Saya sebenarnya memerlukan beberapa maklumat mengenai kerjaya ini untuk memudahkan kajian dan kefahaman mengenai kerjaya doktor yang juga merupakan tugasan kepada pelajar di MJSC Taiping.Harap Dr. dapat memberikan kerjasama kepada saya.
    Sekian.

    ReplyDelete
  8. tanyalah melalui email saya z_ijat@hotmail.com

    ReplyDelete
  9. ngatkn student nurse je yg sll kne mrh..HO pon sme eh..sme2 la kte mnebalkn mke yerk Dr..hohohohohoo

    ReplyDelete
  10. kenapa saya nak tergelak je baca blog dr. nie??? serius, sy dpt bygkan dr nie org yg cmne..ape2 pun sy nak jd follower la utk blog dr. nie supaya sy boleh gelak n hilangkan stress. seronok baca pengalaman dr. dr., kerja rajin2 tau...hope u more success in ur future..(^_^) aminnnn...Insya Allah...

    ReplyDelete
  11. "....Bila bosan, saya kacau-kacaulah dia." u're kinda funny. ^^,

    ReplyDelete
  12. as salam,
    Dr letak lg byk2 pic baby..
    baby y tenang lagi suci..

    ReplyDelete
  13. sy ske tgk mke2 doctor td...hahaha..semangat nye nk jd doktor...

    ReplyDelete
  14. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete

Sila beri komen yang berfaedah untuk penulis dan pembaca lain. Jadilah pengguna internet yang bertanggungjawab.