Sunday 20 June 2010

DOKTOR YANG SAKIT

Terima kasih atas sokongan pembaca semua. Jika anda rasa blog ini berfaedah bagi rakan-rakan anda yang lain, jemputlah mereka baca sekali.

Salam,
Sebelum ni selalu sangat tulis berkenaan perkara yang berat-berat. Jadi kali malas nak buat rangka artikel, tulis secara spontan sahaja. Ingat nak tulis banyak-banyak masa cuti Khamis lepas, tapi kena keracunan makanan pula. Terbantut rancangan.

Dalam masa dua minggu lepas, sudah dua kali saya jatuh sakit. Minggu sebelumnya kena jangkitan acute pharyngitis. Alkisah, kerja doktor yang sesak dan meletihkan, ditambah lagi dengan sakitnya, memang boleh kecundang niat menjadi doktor.

Baru-baru ni, pelajar-pelajar perubatan di Rusia baru tamat belajar, di HKL ni juga banyak menerima HO universiti tempatan yang baru masuk. Muka semua nampak 'suci' dan 'luhur', tidak tahu malapetaka yang bakal menanti mereka.

Antara yang pindah masuk asrama, di bilik sebelah, ada budak nama Akhir dari USM. Tengah bertegur sapa, dia sebut,"Kau ada tulis blog kan? Saya cam muka. Kawan ada perkenal blog kau, saya adalah baca sikit-sikit." Woooww. Ini dah kira status selebriti ni, orang boleh kenal tanpa perkenalkan diri.

Gambar: Selain HO, MA perempuan yang pertama juga sudah mula
bekerja di HKL. Munirah sedang cuba memasang branulla di tangan pesakit.

Kalau di Peads dulu memperkenalkan saya dengan dunia perubatan, Surgical mengajar saya tentang disiplin dan kesempurnaan dalam melaksanakan kerja, kini A&E melatih saya untuk menjadi doktor yang sebenar. Dalam erti, berfikir dan bertindak sebagai seorang doktor seolah-olah nyawa atau nasib pesakit itu terletak pada bahu saya seorang sahaja. Memang MO akan tetap ada, tetapi sebelum MO sampai atau tanya saya, saya perlu ada working diagnosis di fikiran saya, apa basis nya, apa differential-nya, apa further investigation yang saya mahu/telah buat, dan apa initial treatment yang saya akan lakukan.


Gambar: Sedia berkhidmat di Yellow zone(semi-critical) seorang diri,
demi negara. 

Kalau di jabatan lain, saya cuma bentang kes, dan MO akan tentukan halatujunya. Kini saya perlu buat full workout terhadap pesakit, dan bentang kes dengan diagnosis yang terbukti. Kadang-kadang MO cuma nak tahu apa diagnosis saya dan apa basis diagnosis saya. Kalau dia yakin dengan hujah saya, dia cuma suruh teruskan pelan rawatan. Tapi masa awal-awal dulu, agak banyak juga diagnosis yang salah ataupun tidak kukuh. Namun kita belajar daripada kesilapan.

Semakin hari semakin rasa seperti doktor, tapi kereta saya masih seperti dulu - kancil mama saya. Bila saya kata saya bawa kereta kancil, jururawat pun tidak percaya. Ada ke doktor bawa kereta kancil?! Saya bukannya bakhil mahupun sengkek, tapi saya tengah tunggu Proton untuk keluarkan model baru penggati Proton Waja, yang orang kata ada mirip-mirip Mitsubishi Lancer. Dengar kata bulan November ni nak keluar. Jadi jangan memandang rendah orang yang memandu Kancil di jalanraya, kerana dia mungkin seorang DOKTOR!!

Gambar: Kancil mama yang sudah berusia lebih 10 tahun.

Tadi saya sempat berjumpa dengan kawan MRSM Langkawi dulu. Rancang hendak bermain futsal, tapi akibat kesesakan lalulintas, hujan dan tidak tahu tempat, hatta apabila saya sampai, mereka semua sudah habis main. Jadi cuma dapat pergi makan dan lepak di Original Kayu berdekatan Ampang Sports Planet. Makanannya biasa saja. Lama juga lepak, tanya-tanya apa perkembangan terbaru, kerja apa, gaji berapa. Ada yang kerja Petronas gaji besar, ada jadi freelancer buat video, ada yang baru tamat belajar mencari kerja. Baru tahu kerja doktor gaji sikit jjeee!!! Ikhlaskan niat, ikhlaskan niat....




Gambar: Sebagai jurutera Petronas yang bergaji >RM5k sebulan dan menerima bonus 5 bulan setahun akhirnya Anas(gambar bawah, kanan sekali) belanja kami semua makan.

OOhhh satu lagi, sekarang saya boleh berenang gaya bebas 100 meter tanpa henti, selepas berminggu-minggu berlatih. Siapa kata kerja doktor letih sampai tiada masa untuk benda lain. OK! Jumpa lagi jika berkesempatan. InsyaAllah saya akan tulis perkara yang lebih ilmiah di masa hadapan.

Salam

4 comments:

  1. ok entry dr ni sbg smangat b4 start keje sbg ho esk d hosp klang x dpt hkl pun
    insyaAllah semoga sipermudahkan semuanya

    ReplyDelete
  2. ohh ye ker.kata minta hukm.hosp klang diorang kata banyak belajar, pesakit berlambak2.takpelah, 2 tahun je, lepas tu masuk hkl.haha

    ReplyDelete
  3. Azzad

    biler next update.

    -MSA Volgo-

    ReplyDelete
  4. Kenapa tanya, ada paper ke. hehe

    Kalau lapang insyaAllah Ahad ni kut.

    ReplyDelete

Sila beri komen yang berfaedah untuk penulis dan pembaca lain. Jadilah pengguna internet yang bertanggungjawab.