Friday 25 December 2009

BEKERJA ATAS PANGGILAN

Kepada para pembaca, silalah memberi maklum balas terhadap artikel yang telah dibaca. Ini supaya penulis mendapat semangat untuk terus menulis dan tahu hasil tulisannya berguna, apatah lagi di waktu lapang yang singkat beliau miliki sekarang. Terima kasih.

Sebarang kenyataan di dalam artikel di blog ini hanyalah pandangan dan pengalaman peribadi penulis sahaja. Ia tidak patut dijadikan rujukan oleh pembaca-pembaca.

Setelah mengharungi 15 kerja atas panggilan(on-call), terdetik saya untuk menulis berkenaan pengalaman saya. Dengan harapan, anda semua akan bersiap sedia pada masa hadapan.

Selain waktu kerja harian, sebagai doktor, tidak kisah HO ke, MO ke, doktor pakar ke, anda perlu bekerja atas panggilan. Kalau di General Pediatric sini, lebih kurang 6 kali sebulan. Kalau di SCN(Special Care Nursery), 4 kali sebulan. Di jabatan lain pula mungkin lebih kerap. Di O&G, Bunge on-call 11 kali sebulan kira biasalah. Ini semua bergantung pada jumlah HO yang on-call semalaman dan jumlah HO dalam satu jabatan. Kalau lagi ramai, lagi kuranglah on-call.

Mesti korang nak tahu bayarannya kan? Kalau di buat pada hari biasa, satu on-call akan dibayar RM100, kalau hari hujung minggu RM110. Jadi kalau sebulan 6 kali, dapatlah duit lebih RM620. Ini tersangatlah sedikit berbanding kalau doktor buat locum yang dibayar RM30-50 sejam.

Sekali on-call kat OT sambut bayi, rupa-rupanya senior kat Volgo dulu Dr Gana jadi
assistant surgeon buat C-sect. Bayi lahir dengan selamat.

Pada hari biasa, on-call bermula dari 5ptg ke 8pagi esoknya = 15 jam. Hujung minggu pula dari 8pagi hingga 8pagi keesokannya = 24jam. Kalau buat locum, kerja 4jam dah boleh dapat pulangan yang sama. Tapi kita hanya dibenarkan buat locum bila dah jadi MO dan dapat sijil berdaftar MMC penuh.

Tetapi ianya tidak berakhir begitu sahaja. Bayangkan anda kerja Isnin 8pg hingga 5ptg. Sambung on-call hingga 8pg Selasa. Kemudian anda tetap sambung kerja hari Selasa 8pg hingga 5ptg. Barulah anda boleh balik. Jadi keseluruhannya 33jam berturut-turut anda bekerja sebenarnya. Pada waktu tu, kepala dah tak boleh fikir betul, badan dan lesu, mood dah tak baik, tekanan dah memuncak. Kesian isteri kat rumah.

Yang kononnya Tan Sri Ismail Merican kata, 4 hour mandatory rest tidak wujud langsung. Malah ada yang lagi teruk, bila on-call EOD(every other day). Kiranya Selasa petang balik, Rabu esoknya tu on-call lagi, Khamis petang baru balik rumah. Saya pernah EOD sekali, sebab tak tahan ngantuk, saya tidur kat meja semasa tengah buat discharge summary. Sedar-sedar dah sejam tertidur, lepas tu sambung kerja balik. Kesian isteri kat rumah.
Bila on-call, rindu asrama. Kan best kalau dapat tidur dengan aman.

Jadi apa yang doktor buat sewaktu on-call?
1. Kita kena buat round malam dengan MO dan doktor pakar on-call di acute cubicle, di mana terdapat pesakit yang memerlukan pemantauan rapi.
2. Clerk pesakit yang baru masuk.
3. Buat round bersama MO dengan pesakit baru.
4. Ambil darah jika perlu, pasang branulla kalau ada yang tercabut, attend pesakit kalau ada fever spike ke, SOB(shortness of breath) ke dan sbgnya.

Nampak macam senang je kan. Tu sebab belum merasai bila admission datang tak henti-henti, pesakit macam pakat cabut branulla ramai-ramai, tekanan tak dapat-dapat nak ambil darah bayi(sebab vein tak nampak). Sedar-sedar tengok jam dah pukul 3 pagi. Mandi petang tak lagi, Maghrib tak sembahyang lagi. Makan malam tak lagi. Tidur sejam, nurse telefon bilik kata ada admission baru lagi. Sabar-sabar.

Tu belum datang kes pukul 3 pagi, anak bakar belon dengan mancis pastu kena muka. Rasa nak marah je mak dia. Bila saya tanya dengan nada marah, “Yang anak gi main belon pukul 1pagi ni kenapa?” Mak dia tersengeh-sengeh je. Doktor pakar pun esok paginya tanya soalan yang sama. Saya cuma mampu tersengeh je.

Kalau ditanya semua HO, saya yakin 90% akan kata rela tak dapat duit lebih asalkan tak perlu on-call. Atas panggilan ni, kita tak perlu tunggu hari tu, hari sebelum tu lagi dah mula pre-call syndrome. Kalau waktu newbies dulu, palpitation tak ingat. Sepanjang malam jantung berdegup kencang pasal cuak nak on-call, sebab kita takut datang kes-kes acute atau pelik yang kita tak mahir. Takut kena marah dengan MO dan doktor pakar on-call. Tapi bila dah berpengalaman sikit, palpitation tu tiadalah, cuma rasa benci gila cam nak mati untuk bersemuka hari esok sampai koyak-koyak bantal. Punyalah tak suka on-call.

Kiri: Kereta kancil milik mak saya
Kanan: Kereta suzuku swift putih milik HO mane tah.

Bila kau datang kerja pagi, baru nak mula kerja, tiba-tiba kau perasan sorang member kau cam moody dan tertekan daripada riak mukanya. Kau pun tanya kawan kau lain, “Apahal ngan si Dollah tu?”. “Oh dia on-call hari ni.” MO dan doktor pakar pun tidak terkecuali.

Post-call pula tidak kurang hebatnya, dengan mata sembabnya, kepala bingung, letih, pastikan anda tidak melakukan kesilapan yang membahayakan pesakit.

Saya tidak pasti di tempat lain macam mana, tetapi di HKL ni siapa yang on-call selalu banyak admission akan dipanggil ’Jonah’. Bila kau dilabel Jonah(kira sial lah), orang cuba elak on-call dengan kau.

Namun saya mengajak anda semua melihat pada sudut yang lain juga. Seperti MO saya Dr. Nora pernah berkata, sebenarnya masa on-call nilah kita paling banyak belajar. Di saat kita berada keseorang(atau berdua), ketika itulah kita akan belajar berdikari sebagai doktor. Kita tidak boleh mengharap orang lain melainkan diri kita.

Sebagai barisan pertama, kita perlu berkeyakinan melakukan apa yang perlu, sehingga MO atau doktor pakar datang. Di saat kita keletihan itulah, kita mengasah ketajaman akal fikiran kita, menyusun ilmu kita, supaya kita dapat mengenalpasti masalah pesakit dengan tepat.

Kita belajar rasa bertanggungjawab terhadap pesakit. Seperti pernah sekali fluid correction saya tidak cukup untuk pesakit. Keesokan paginya, pesakit didapati dalam keadaan pre-shock. Consultant panggil saya, marah saya depan HO lain. Suruh saya tulis explanation letter. Saya tidak kisah itu semua. Namun perkara besar yang saya dapat daripada pengalaman itu adalah, bagaimana letih pun saya, pukul 3 pagi ke pesakit datang, kita kena beri yang terbaik untuk pesakit, kerana pesakit bergantung sepenuhnya kepada kita. Dr Nora pernah kata, layan pesakit kita seolah-olah dia tu saudara kita sendiri.

Ni gambar semasa pergi kursus Pusat Darah Negara. Semasa HO, kita akan
ada kursus atau program yang perlu dihadiri seperti Neonatal Resuscitation Program dll.
Jadi jangan risau kalau blur.

Masa on-call jugalah kita dapat jumpa pelbagai kes pelik-pelik. Seperti bayi dalam keadaan status epilepticus. Kita dah bagi diazepam dan phenytoin, tapi bayi masih fit lagi. Ibu dekat sebelah dah mula menangis. Fit pula bukan sebarang fit, fit dalam bentuk cycling movement(seperti berkayuh). Hingga saya perlu temani bayi ke HDW(High dependency ward). Masa tu terasa sayu je bila sorong katil ke sana.

Bayi lahir tak bernafas, masa tulah dapat rasa menggelabahnya kita. Di saat gelabah tu, kena cuba tenangkan diri, laksanakan apa yang telah diajar. Melihat bayi kembali bernafas lepas kita resuscitate dia, itu semua adalah pengalaman yang tak terhingga.

Jadi akhir kata, walaupun bayaran on-call itu tidak berbaloi dengan kesusahan kita, namun pengalaman yang diberinya memang tidak ternilai.

Selamat on-call.
Camne on-call semalam, dapat tidur?

21 comments:

  1. ujai: tq azzad kongi pngalaman brsama...btw, majalah ulul albab ko dah dtrbitkan semula...huhuhu

    ReplyDelete
  2. dom 2 vs brachnoe ctivo25 December 2009 at 22:44

    giler azad..ko da kawen ke??
    kerete pun besar tu...
    2 x ko ulang ayat kesian isteri kat umah tu..hahaha

    ReplyDelete
  3. waa,,, tough btol.. thanks azad..

    ReplyDelete
  4. Aku dengan sengaja ulang 2x. Belum kawen lagilah. Solat istikharah asyik reject je. Haha.

    Sape editor ulul albab. Yang penting editor, bukan nama.

    ReplyDelete
  5. salam
    dr azzad
    cuak plak rasanye nak menghadapi final pro exam ni
    erm x saba nak abes tp takut gak nak pegang responsibility tu nnt
    anyway
    tq share smua pengalaman ni
    hope u will keep writing

    ReplyDelete
  6. alif ramli: thanks azzad
    =)

    ReplyDelete
  7. oi alif, lama tak dengar cerita.

    alia ni belajar dekat mane. kalau nanti mintak hosp KL boleh lah kita jumpa

    ReplyDelete
  8. wah azad, tackle awek...

    penting seh nama ulul albab, golongan yang mampu berfikir...editor - student 2nd year, ak tolong jugak r utk isi2 sket...kalo tk silap siap taruk maklumat HO ko nih...of coz, kredit utk blog ko nih sekali...

    ReplyDelete
  9. salam azzad.
    aku slalu baca blog nie secara senyap. teruskan menulis, moga2 usaha ko ni Allah tuliskan sbg amal yg dpt pahala.
    all the best dgn next on-call. ;)

    ReplyDelete
  10. Saya baru baca blog Dr nie...saya tgh carik Stetoskop . dr tahu mana nk dpt dan berapa harganyer...(saya bukan Dr)

    ReplyDelete
  11. thnks bro for this article!! admire your writing. please write more!!!

    ReplyDelete
  12. salam Dr Azzad, saya baru je terjumpa artikel blog ni. Bagi saya setiap info dalam ni sangat penting & menarik..saya harap saya dapat berkongsi blog ni dengan rakan2 saya yang lain..

    ReplyDelete
  13. salam wrt...

    erm. baru je tbc blog ni. ada kawan suggest ntuk baca bg boost skit smgt nak lalui state exam yg lg x brapa bulan... alih2 baca macam horror je bunyi... he he... x pe la... at least bleh prepare for the worst kan ^^ thanks 4 the priceless experience that u share :)

    moga allah membalas atas faedah yg diberikan... wallahua'alam :)

    ReplyDelete
  14. salam abg azzad...
    nice blog...
    act i knw bout ur blog from my bf...
    im 2nd year student in india..
    jauh lg perjalanan sy...kt cni byk jgk kes yg common cm abg azzad g taw...
    hop abg azzad tabah...may Allah bless u alwys...

    ReplyDelete
  15. halu.salam dr azzad. i came across ur blog accidentally.i always wonder how a doctor works.i mean, how doctors function on and off duty.to me it IS a very tedious+complicated+serious+mind-cracking job.now that i read ur blog, it proves my theory!hehe.way to go, doc!don't stop treating.

    ReplyDelete
  16. assalam doktor..emm takut plak rasanya bila baca tntang on call ni..tabik spring pada dktr yg mampu mengharungi hari on call nya dgn baik huhu

    ReplyDelete
  17. hanya org yg pikul tggungjwb tu yg thu betapa beratnya tggungjwb trsbut..sabarlah..^_^..nscaya ada pulangan yg besar..=)

    ReplyDelete
  18. sgt membantu! trimas dr azad..
    now, im very confident 2 be a doctor even the challenges is GERAT!hehe
    the greater the challenges the greater the satisfaction...=)


    k

    ReplyDelete
  19. thanks Dr azzad..
    Sgt membantu =)

    ReplyDelete
  20. browse around these guys see this Continued Dolabuy YSL Going Here like it

    ReplyDelete

Sila beri komen yang berfaedah untuk penulis dan pembaca lain. Jadilah pengguna internet yang bertanggungjawab.